Analysing the classroom environment

instrument creation, validation, and implementation

Autores/as

Palabras clave:

pedagogy, school, healthcare, learning environment, school climate

Resumen

This scientific paper focuses on the creation of a new instrument to respond to the need to analyze the quality of the classroom environment of today's classrooms, and consequently, to be able to correct what is needed. Previous projects had some shortcomings due to the year they were published, such as the emergence of new technologies in the classroom, consequently a review and update seemed necessary. Therefore, a new instrument has been created that adapts to the current needs of students in the middle and upper cycle of primary school (8-12 years). All these characteristics that affect students have been assessed in five variables: interest and motivation, satisfaction, relationship between teacher and student, relationship among students and communication. After being validated, the tool has been implemented in 46 classrooms of schools with different characteristics and context. The results obtained have been analyzed and statistically validated by IBM SPSS program through Cronbach's alpha, which has ensured that there is consistency in each of the answers.

Biografía del autor/a

Marta Rovira-Mañé, Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona

Es licenciada en Educación Infantil y Primaria con mención en inglés y pertenece al cuerpo docente del Ministerio de Educación desde mayo de 2024. Ha participado activamente en proyectos de investigación que abordan la inclusión educativa y la diversidad cultural en el aula, habiendo ganado el concurso ODS de la Agenda 2030 impulsado por la Universitat Internacional de Catalunya en 2022.

Jaume Camps Bansell, Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona

Es licenciado en Historia y doctor en Humanidades, este último por la UIC (Universitat Internacional de Catalunya). Es profesor de Teorías Educativas y Sociología de la Educación en la Universitat Internacional de Catalunya. Sus intereses en investigación se han centrado en las cuestiones de género en educación, así como en las relaciones entre los agentes escolares; sobre esos aspectos ha publicado libros y en revistas científicas. Ha publicado diversos artículos científicos y participado en numerosos congresos.

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Publicado

2024-12-06

Cómo citar

Rovira-Mañé, M., & Camps Bansell, J. (2024). Analysing the classroom environment: instrument creation, validation, and implementation. Kuaapy Ayvu, 15(15), 107–141. Recuperado a partir de https://www.investigacioninaes.edu.py/KuaapyAyvu/index.php/ayvu/article/view/rovicamps