Analysing the classroom environment
instrument creation, validation, and implementation
Palabras clave:
pedagogy, school, healthcare, learning environment, school climateResumen
This scientific paper focuses on the creation of a new instrument to respond to the need to analyze the quality of the classroom environment of today's classrooms, and consequently, to be able to correct what is needed. Previous projects had some shortcomings due to the year they were published, such as the emergence of new technologies in the classroom, consequently a review and update seemed necessary. Therefore, a new instrument has been created that adapts to the current needs of students in the middle and upper cycle of primary school (8-12 years). All these characteristics that affect students have been assessed in five variables: interest and motivation, satisfaction, relationship between teacher and student, relationship among students and communication. After being validated, the tool has been implemented in 46 classrooms of schools with different characteristics and context. The results obtained have been analyzed and statistically validated by IBM SPSS program through Cronbach's alpha, which has ensured that there is consistency in each of the answers.
Citas
Almenara, J. C. (2007). Tecnología educativa [Educational technology]. Mc Graw Hill.
Arón, A. M., & Milicic, N. (1999). Clima social escolar y desarrollo personal. Un programa de mejoramiento [School social climate and personal development. An improvement programme]. Andrés Bello.
Artavia Granados, J. M. (2005). Interacciones personales entre docentes y estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje [Personal interactions between teachers and students in the teaching/learning process]. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5 (2), 1-19. https://www.redalyc.org/pdf/447/44750208.pdf
Brandt, P. A. y Weinert, C. (1981). The PRQ: a social support measure [PRQ: una medida de apoyo social]. Nursing Research, 30 (5), 277-280. https://doi.org/10.1097/00006199-198109000-00007
Baños, R., Ortiz-Camacho, M. M., Baena-Extremera, A., & Tristán- Rodríguez, J. L. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria y Bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación [Satisfaction, motivation, and academic performance in students of secondary and baccalaureate: background, design, methodology and proposal of analysis for a research paper]. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5900741
Barreda, M. (2012). El docente como gestor del clima del aula. Factores a tener en cuenta [The teacher as a manager of classroom climate. Master’s tesis, Universidad de Cantabria]. Repositorio UCrea. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/1627/Barreda%20G%C3%B3mez,%20Mar%C3%ADa%20Soledad.pdf?sequence=1
Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario [Quality of university learning]. Narcea.
Biscarri Gassió, J. (2000). Condicionantes contextuales de las atribuciones de los profesores respecto del rendimiento de sus alumnos [Contextual determinants of teachers‘ attributions of their students’ performance]. Revista de Educación, 323, 475-492. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:7d9f2015-7750-4adb-a7c0-a41405e91810/re3232208918-pdf.pdf
Camargo Uribe, Á. C., & Hiederich Martínez, C. H. (2007). El estilo de comunicación y su presencia en el aula de clase [Communication style and its presence in the classroom]. Folios, (26), 3-12. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345941356001.pdf
Cela Sangrá, J. & Palou Ollé, J. (1997). El Espacio. Cuadernos de Pedagogía, (254), 68-70.
Cuadrado Reyes, B. (2009). Innovación y Experiencias educativas. Centro Sindical Independiente y de Funcionarios.
Dugarte, A. & Guanipa, L. (2009). Las TIC, medios didácticos en Educación Superior [The ICT teaching strategies in Higher Education]. Revista Educación, 19(34), 106-125. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n34/art5.pdf
Estévez, E., Musitu Ochoa, G., & Herrero Olaizola, J. (2005) El rol de la comunicación familiar y del ajuste escolar en la salud mental del adolescente [The Role of Family Communication and School Adjustment in Adolescent Mental Health]. Salud Mental, 28(4), 81. https://www.redalyc.org/pdf/582/58242809.pdf
Figueroa, M. L. (2012). Principales modelos de liderazgo: su significación en el ámbito universitario [Main leadership models: its importance in university field]. Revista de Humanidades Médicas, 12(3), 515-530. https://www.researchgate.net/publication/262665708_Principales_modelos_de_liderazgo_su_significacion_en_el_ambito_universitario
Frías-Navarro, D. (2021). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida [Notes on the internal consistency of the scores of a measuring instrument, Brochure]. Universidad de Valencia, Spain. https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
Gairín Sallán, J. (1995). El reto de la organización de los espacios [The challenge of space organisation]. Aula de Innovación Educativa, (39). https://ddd.uab.cat/record/183074
Gámiz, V. (2009). Entornos virtuales para la formación práctica de estudiantes de educación: implementación, experimentación y evaluación de la plataforma aula- web [Virtual environments for the practical training of education students: implementation, experimentation and evaluation of the web classroom platform; Doctoral dissertation, Universidad de Granada]. Digibug. https://digibug.ugr.es/handle/10481/2727
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn & Bacon.
Goleman, D. (1999, enero). Qué define a un líder [What makes a leader]. Revista Dinero. https://www.bancoldex.com/sites/default/files/documentos/6485_Modulo_1_-ARTICULO_que-define-a-un-lider-goleman.pdf
González, A., Conde, Á., Díaz, P., García, M., & Ricoy, C. (2018). Instructors’ teaching styles: Relation with competences, self-efficacy, and commitment in pre-service teachers. Higher Education, 75(4), 625-642. https://www.researchgate.net/publication/318162260_Instructors'_teaching_styles_relation_with_competences_self-efficacy_and_commitment_in_pre-service_teachers
González, E. L., Touron, J. T., & Tejedor, F. J. T. (2012). Diseño de un micro-instrumento para medir el clima de aprendizaje en cuestionarios de contexto. Bordón. Revista de pedagogía, 64(2), 111-126. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22000
López-González, L., & Oriol, X. (2016). La relación entre competencia emocional, clima de aula y rendimiento académico en estudiantes de secundaria [Design of a micro-instrument for the measurement of learningclimate useful to develop context questionnaires]. Cultura y Educación, 28(1), 130-156. https://researchers.unab.cl/es/publications/la-relaci%C3%B3n-entre-competencia-emocional-clima-de-aula-y-rendimien
López Hernáez, L., & Sabater Fernández, C. (2019). Acoso Escolar: Definición, características, causas-consecuencias, familias como agente clave y prevención-intervención ecológica [Bullying: Definition, characteristics, causes and consequences, families as key agents and ecological prevention-intervention]. Ediciones Pirámide.
Madrigal Torres, B. (2004). Liderazgo: Enseñanza y Aprendizaje [Leadership: Teaching and Learning]. McGraw Hill Interamericana.
Maldonado Díaz, C. A. (2016). Clima de Aula Escolar y Estilos de Enseñanza: Asociación y Representaciones Expresadas por Profesores de Educación Básica en la Comuna de Quilpué [School Classroom Climate and Teaching Styles: Association and Representations Expressed by Basic Education Teachers in the Municipality of Quilpué ; Master’s thesis, Universidad de Chile]. Repositorio de la U. De Chile. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/145260/Clima%20de%20Aula%20y%20Estilos%20de%20Ense%c3%b1anza.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Manzano, D. y Valero-Valenzuela, A. (2019). El modelo de responsabilidad personal y social (MRPS) en las diferentes materias de la educación primaria y su repercusión en la responsabilidad, autonomía, motivación, autoconcepto y clima social [The teaching personal and social responsibility model (TPSR) in the different subjects of primary education and its impact on responsibility, autonomy, motivation, self-concept and social climate.]. Journal of Sport and Health Research, 11 (3). https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/80924
Manzano-Sánchez, D. (2021). Diferencias entre aspectos psicológicos en Educación Primaria y Educación Secundaria. Motivación, Necesidades psicológicas básicas, Responsabilidad, Clima de aula, Conductas antisociales y Violencia [Differences between psychological aspects in Primary Education and Secondary Education. Motivation, Basic Psychological Needs, Responsibility, Classroom Climate, Prosocial and Antisocial Behaviors and Violence]. Espiral: Cuadernos del Profesorado, 14(28), 9-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7783033
Marqués, P. (2010). Impacto de las TIC en educación: Funciones y limitaciones [The Impact of ICT in Education: Roles and Limitations]. Pangea.
Martín Díaz, V. (2009). Las TIC y el desarrollo de las competencias básicas. Una propuesta para Educación Primaria [ICT and the development of basic skills. A proposal for Primary Education]. Eduforma.
Moreno Madrigal, C., Díaz Mujica, A., Cuevas Tamarín, C., Nova, C., & Bravo Carrasco, I. (2011). Clima social escolar en el aula y vínculo profesor-alumno: alcances, herramientas de evaluación, y programas de intervención [Social School Climate in the Classroom and the Link Professor-Student: Scopes, Evaluation Tools, and Intervention Programs]. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 14(3), 70-84. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/27647
Moreno Ruiz, D., Estévez López, E., Murgui Pérez, S, & Musitu Ochoa, G. (2009). Relación entre el clima familiar y el clima escolar: El rol de la empatía, la actitud hacia la autoridad y la conducta violenta en la adolescencia [Relationship between family climate and school climate: The role of empathy, attitudes towards authority and violent behaviour in adolescence.]. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(1) 123-136. https://www.redalyc.org/pdf/560/56012876010.pdf
Mousavi, A., Mohammadi, A., Mojtahedzadeh, R., Shirazi, M., & Rashidi, H. (2020). E- Learning Educational Atmosphere Measure (EEAM): A New Instrument for Assessing E-Students' Perception of Educational Environment. Research in Learning Technology, 28. https://doi.org/10.25304/rlt.v28.2308
Munne, M. (2015). Los 10 principios de la cultura de mediación [The 10 principles of mediation culture]. Graó.
Oñate Cantero, A. & Piñuel y Zabala, I. (2007). Informe Cisneros X: Acoso y violencia escolar en España [Bullying and school violence in Spain]. IIEDDI. https://bienestaryproteccioninfantil.es/informe-cisneros-x-acoso-y-violencia-escolar-en-espana/
Pérez Carbonell, M. A., Ramos Santana, G., & López González, E. (2009). Diseño y análisis de una escala para la valoración de la variable clima social aula en alumnos de Educación Primaria y Secundaria [Design and analysis of an evaluation scale of the climate classroom social variable for primary and secondary education pupils]. Revista de Educación, (350), 221-252. https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/5eb09e522999527641137c6a
Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Quintana, J. M. (1980). Pedagogía social [Social pedagogy]. Dykinson.
Rojas Bravo, J. (2013). Clima escolar y tipología docente: la violencia escolar en las prácticas educativas [School climate and teacher typology: school violence in educational practices]. Cuadernos de Investigación Educativa, 4(19), 87-104. https://www.redalyc.org/pdf/4436/443643892006.pdf
Rovirá-Mañé, M. (2022, 22 de abril). Audio: Classroom environment questionnaire. YouTube. https://youtu.be/FDDTWmHSf4o
Vásquez, N. S. M., Zuluaga, N. C., & Fernández, D. Y. B. (2012). Validación de un cuestionario breve para detectar intimidación escolar (Validation of a Short Questionnaire to detect School Bullying). CES Psicología, 5 (2), 70-78. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539471006.pdf
Vieira, H. (2007). Comunicación en el aula [Communication in the classroom]. Narcea.
Villanueva, R. (2016). Clima de aula en secundaria: un análisis de las interacciones entre docentes y estudiantes [Classroom climate in secondary school: an analysis of teacher-student interactions; Tesis de Licenciatura no publicada]. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Wilkinson, L., & APA Task Force on Statistical Inference (1999). Statistical methods in psychology journals: Guidelines and explanations. American Psychologist, 54, 594-604. https://www.apa.org/pubs/journals/releases/amp-54-8-594.pdf
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.